Den Sagkyndige’s nye faglige påklædning ( se, han har jo ikke noget på )

Ankenævn for Biler,Jan Christoffersen
Rekonstruktion af slidmærker i luftfjeder ( i sagkyndigsprog : Støddæmper ). Til rekonstruktionen anvendes, som det kan ses, en 18 volt slidmaskine af mærket “AC Delco”. Se resultatet på det store “sammenligningsfoto” nederst på denne side.

( Fortællingen om luftfjederen der tabte pusten og blev til støddæmper – 2 )

Når en kunde henvender sig med en reklamation over en reparation vi har foretaget, og “vi ikke kan komme længere” på grund af uoverensstemmeler i opfattelsen af hvad der er ret og rimeligt, har kunden muligheden for at indbringe sagen for Ankenævn for Biler ( bilklage.dk ).

Ankenævn for Biler ( bilklage.dk ) er et privat og ministergodkendt ankenævn oprettet af autobranchens organisationener ( Auto Branchen Danmark, Bilbranchen ( Dansk Industri ) og Dansk Bilbranche Råd i samarbejde med FDM ( en billistorganisation ).

Det skal indledningsvis siges at vi her i Maribo hos JAU2 aldrig oplever utilfredshed med hverken reparationens kvalitet eller prisen herfor. Jo, kundes synes jo nok at alle fakturaer er for høje, præcis som jeg også synes når jeg får lavet noget service og / eller reparationsarbejde hos en virksomhed.

Når en sag indbringes for Ankenævn for Biler, har kunden en klar forventning om at hendes / hans reklamation behandles på en såvel faglig som juridisk korrekt måde – intet er vel mere naturligt, når den samlede organiserede autobranche står sammen i et godkendt ankenævn, der specifikt behandler sager om bilreparation og bilkøb.

På præcis samme måde må autoforhandlere og autoreparatører have en forventning om samme seriøse sagsbehandling, hvor en branchemand naturligvis ser mest på det faglige.

I november 2018 indbringer én af vores kunder en sag for Ankenævnet for Biler efter FDM forgæves har forsøgt at få os til at indrømme en monteringsfejl af en af kunden medbragt reservedel ( i dette tilfælde en luftfjeder som der kan ses på fotoet til højre herover ).

Vi er nødt til at acceptere en sagsbehandling i Ankenævn for Biler, fordi vi ikke inden hverken sagsbehandlingen i FDM eller den senere fremlæggelse i Ankenævn for Biler måtte se den defekte luftfjeder. Kunden helholdt sig alene til leverandørens af reservedelens udtalelse om “at den er monteret forkert” ( monteret forkert er jo ikke en hverken gyldig eller saglig formulering, da leverandøren, altså hvis denne er professionel i autobranchen, præcis kan udpege hvor i monteringen der er sket fejl ).

bilklage.dk er et webbaseret klagesystem, og da vi heller ikke her kan blive enige, beder vi Ankenævn for Biler at udtage en sagkyndigerklæring, det dummeste jeg nogensinde har anmodet nogen om. Når der tales om sagkyndige i et klagenævn for biler, forventede jeg som noget helt naturligt at disse personer har såvel en grundliggende viden om biler samt en erfaring der gør dem i stand til at fejlfinde og vurdere på et plan der i hvert fald ikke er mindre end hos os på landets autoværksteder…

…men jeg blev ( meget ) klogere.

Efter luftfjederen havde tabt pusten, skiftede den identitet til “støddæmper” iflg. sagkyndigerklæringen, som kan ses ved at klikke på linket herunder. I første omgang troede jeg det var en dårlig joke, eller filen var sendt forkert. For mig lignede udtalelses mest af alt en anmodning om nominering til årets “Auto Awards” i kategorien “Fejlfinding for dummies”.

Men nej, den var “sgu go’ nok” – fjederen var blevet til en støddæmper, og i den forespørgsel som den garvede herre ud i sagkyndigerklæringer ( udtryk som jeg har fået fra dennes bagland ) spørges også om “støddæmper” ( brug linket nedenfor  ).

Noget måbende kritiserer jeg “sagkyndigerklæringen” i brev til Ankenævn for Biler, og kommentaren fra den højt profilerede sagkyndige kan ses ved at bruge linket nedenunder. Her ses det at der nu specifikt fortælles hvad der er støddæmper og hvad der er luftfjeder ( luftbælg ). En Mercedes E-Klases, som denne sag handler om, har ikke en “komplet del” med såvel fjeder som støddæmper, men i stedet for sidder disse undervognsdele hver for sig. Den “sagkyndige” må antages at være totalt uvidende om simple komponenter i bilens undervogn.

Morsomt at tænke på at det er de samme “sagkyndige” som får til opgave at vurdere om det automatiske nødbremseanlæg i en bil fra f.eks. 2020 virker eller ej.

Døm selv på seriøsiteten.

Sagkyndigerklæring udarbejdet af Jan Emil Bohn Christoffersen, Automester i Tappernøje   åbnes ved at klikke   her

Forespørgsel fra Jan Emil Bohn Christoffersen   ses ved at klikke   her

Kommentar fra Jan Emil Bohn Christoffersen til Jørn’s bemærkninger ses ved at klikke   her

Efter sagen er behandlet af Ankenævn for Biler‘s dommere ( og jeg har tabt ), får jeg mulighed for at få reservedelen udleveret fra den sagkyndige, Jan Emil Bohn Christoffersen, Tappernøje Auto. Her kan jeg straks se hvad der er sket : Luftfjederens bælg er sluppet sit tag ved det nederste spændebånd. Reservedelen var først indleveret til en anden sagkyndig, og denne omtalte 2 skader + slidmærker. Det var altså dette han mente med “gået fra”.
Denne skade er behændigt undladt på “sagkyndigerklæringen” som kom til at danne grundlag for min dom.
Den sagkyndige var af FDM indkaldt som vidne i retten den 12. august 2020, og her fortalte han levende om hvordan den yderste tynde beskyttelseskappe havde slidt de 2 huller, der var skyld i at “støddæmperen” tabte pusten. Pudsigt nok vurderede han også at de 2 huller var fremkommet præcist samtidig ( ja, godt gået ).

Se fotoet nedenfor der viser hvordan spændebåndet har sluppet sit tag i fjederens ( ja, det er en fjeder ) nederste fæste.


Fotoet til venstre er resultatet af den rekonstruktion der bliver foretaget med “slidmaskinen” øverst til højre. Fotoet til højre herover er den støddæmper ( ak ja, dem jeg kender efter 50 år i autobranchen kalder det en fjeder ) som sagkyndig i Ankenævn for Biler gennem 2 instanser har anerkendt som slidhuller.
Synes der at være en lighed – døm selv, jeg er naturligvis “farvet” i min vurdering.
Sagkyndige til “Ankenævn for Biler” rekrutteres bl.a. fra værksteder som det nedenfor viste.

Se også Klods Hans